I Kolding kommer flere i job – trods coronaen

Kilde: Jobcenter Kolding
Profilbillede
Sofie Maagaard

En målrettet indsats med servicekald til virksomhederne, webinarer og opkvalificering af de ledige, så de matcher virksomhedernes behov, giver nu pote i Kolding.

Flere kommer i job, og de nye medarbejdere kommer fra ledighedskøen.

I Kolding Kommune er der truffet nogle meget bevidste valg om at sætte alt ind på at sikre virksomhederne en god service og velkvalificerede medarbejdere – særligt her under coronaen.

Trods nedlukninger hen over året har medarbejderne haft fokus på alligevel at være tilstede online og har arbejdet med en digitaliseringsstrategi, hvor jobcentret har mødt både borgere og virksomheder med webinarer og gode digitale møder.

Det bærer nu frugt, viser de nyeste ledighedstal, hvor Kolding Kommune ligger bedst i Syddanmark.

Servicekald til virksomhederne
I starten af 2020 blev beskæftigelsesindsatsen lukket ned som følge af restriktionerne pga. corona.

Derfor gik et arbejde i gang med at møde – og hjælpe – virksomhederne og de ledige på andre måder, bl.a. i høj grad online via forskellige medier, og en egentlig digitaliseringsstrategi blev formuleret.

Nedlukningen betød også, at det blev besluttet at gennemføre servicekald ud til virksomhederne for at tilbyde råd og vejledning.

Tredje omgang servicekald er netop gennemført – igen med fokus på, hvordan man fra jobcentret kan hjælpe virksomhederne med rekruttering af nye medarbejdere eller opkvalificering.

Genåbning – og det nye kommer med tilbage på kontoret
”Det seneste år har været en udfordring for os alle. Men særligt har virksomheder og medarbejdere været bekymret for økonomien og fremtiden. Mange er desværre blevet ledige, men nu ser det ud til at lysne. Og det hilser vi velkomment," siger Poul Erik Jensen, formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Kolding Kommune.


Foto: Poul Erik Jensen, Formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Kolding Kommune

”Der har været udvist stor kreativitet fra medarbejdernes side for at holde den gode kontakt til både virksomheder og borgere trods nedlukningen og stadig kunne hjælpe dem. Nu går vi så småt i gang, og vi holder fast i alle de gode ting, der er blevet skabt det seneste år. Der er nemlig blevet taget rigtig godt imod det derude, så medarbejderne på jobcentret knokler på med at videreudvikle dem,” fortsætter Poul Erik Jensen.

Nye tiltag på vej
I den nærmeste fremtid introducerer Jobcenter Kolding en app til at servicere jobsøgende.

Det er et aktivt redskab, der skal hjælpe til, at kommunikationen mellem jobcentret og den enkelte ledige bliver nemmere ved at give en mere effektiv service.

Appen gør det muligt at udsende målrettede nyheder om job, messer og andre særlige tilbud via beskeder direkte til brugeren.

De seneste ledighedstal
De seneste tal viser, at Kolding har 232 færre ledige end landsgennemsnittet, mens kommunen har 55 færre ledige end de øvrige kommuner i Syddanmark.

Der er 43 færre ledige i kommunen end ved sidste måling.

For mere information om tallene og situationen er du velkommen til at kontakte formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Poul Erik Jensen, på tlf.: 2944 6543.

Flere artikler