Specialcenter Vonsilds fremtid er i øjeblikket til debat, efter at Kolding Kommune i foråret igangsatte en analyse af hele specialundervisningsområdet. Analysen blev udført af konsulenthuset BDO, som blandt andet kortlagde og foreslog tilpasninger til de eksisterende tilbud. BDO anbefalede, at Specialcenter Vonsild ændres til en selvstændig specialskole på baggrund af elevgruppen.
På baggrund af BDO’s anbefaling arbejder forvaltningen videre med dette forslag, som blev besluttet af Udvalget for Børn og Uddannelse. I september blev relevante parter inviteret af Børne- og Uddannelsesforvaltningen til at diskutere fordele og ulemper ved en eventuel ændring af specialcentret til specialskole. Input fra mødet og efterfølgende skriftlige udtalelser peger på, at flest ønsker statusændringen, med henvisning til muligheden for et endnu mere specialiseret tilbud.
Nuværende fungerer Specialcenter Vonsild som afdeling under Vonsild Skole og deler ledelse, bestyrelse og personalegrupper med almenskolen. En ændring til specialskole vil indebære opdeling i to selvstændige skoler, med egen ledelse og bestyrelse for specialskolen. Det blev diskuteret, at dette vil styrke fokus på den specialpædagogiske indsats, men samtidig kræve ekstra ressourcer til ledelse, og risikere at miste nogle af de synergieffekter, der er ved det nuværende samarbejde.
Skoleledelsen på Vonsild Skole og Specialcenter udtrykte ønske om at bevare den nuværende struktur, da de ser stordriftsfordele og sociale gevinster i det tværgående samarbejde, blandt andet mulighed for venskabsklasser og fælles brug af faciliteter. Alligevel blev de politiske overvejelser vægtet på baggrund af input fra blandt andre Handicaprådet, Lev Kolding, Kolding Lærerkreds og forældrerepræsentanter, som vurderede, at en selvstændig specialskole bedst vil understøtte børnenes trivsel og kompetenceudvikling.
Et enigt udvalg har nu bedt forvaltningen arbejde videre med sagen med henblik på en beslutning i byrådet, som har den endelige kompetence. Forvaltningen vil gennemføre en involverende proces, der også indeholder en høring, hvor blandt andet skolebestyrelsen og Handicaprådet igen skal høres.
Der lægges vægt på, at synergierne med Vonsild Skole fortsat skal udvikles, selvom strukturen ændres. Samtidig arbejdes der parallelt med en ny økonomisk tildelingsmodel for specialområdet, men dette forløb er adskilt fra selve beslutningen om Specialcenter Vonsilds fremtidige status.